Termin przeprowadzenia postępowania.
Od dłuższego czasu czekasz na decyzję w sprawie postępowania podatkowego? Zastanawiasz się ile to może trwać?
Wiedz, że w Ordynacji Podatkowej istnieją przepisy gwarantujące stronom przeciwdziałanie opieszałości organów podatkowych. W każdej sprawie organ powinien pracować wnikliwie i szybko oraz przy użyciu najszybszych środków do jej załatwienia.
Jeżeli sprawa nie wymaga zbierania dowodów powinna być załatwiona niezwłocznie (art.125 §1 i §2).
Co jednak to “niezwłocznie” oznacza?
Nie możesz się spodziewać, że takie sformułowanie zobowiązuje organ podatkowy do rozpatrzenia sprawy natychmiast po jej złożeniu. Organ podatkowy musi mieć czas na dokonanie niezbędnych czynności pozwalających na zorientowanie się w sprawie (art. 139 §4).
Musisz pamiętać, że przytoczony przepis odnosi się do wszystkich spraw, w których nie trzeba gromadzić materiału dowodowego. Tymczasem mogą one być bardzo zawiłe i wielowątkowe, a tym samym wymagające dłuższej analizy.
Gdy sprawa wymaga przeprowadzenia postępowania dowodowego również powinna zostać rozpatrzona bez zbędnej zwłoki.
W tym przypadku ordynacja podaje jednak pewne konkretne terminy.
O tych i innych terminach czytaj dalej
Mianowicie ma być rozpatrzona nie później niż w ciągu miesiąca, a w przypadku sprawy szczególnie trudnej w przeciągu najwyżej dwóch miesięcy od wszczęcia postępowania (art. 139 §1).
W przypadku sprawy odwoławczej termin także wynosi 2 miesiące od dnia otrzymania odwołania przez organ odwoławczy, a dla sprawy, w której przeprowadzano rozprawę lub wniesiono o jej przeprowadzenie rozpatrzenie sprawy powinno nastąpić nie później niż w ciągu 3 miesięcy od dnia otrzymania odwołania (art. 139 §3).
Niedotrzymanie terminu
Bez względu na przyczyny powstania opóźnień w przeprowadzanym postępowaniu organ podatkowy jest zobowiązany powiadomić cię z jakich przyczyn powstało opóźnienie i jaki jest nowy termin załatwienia sprawy (art.140 §1 i §2).
Dokonuje tego w drodze postanowienia (art. 216 §1). Postanowienie to jest niezaskarżalne. Można tego dokonać dopiero w odwołaniu od decyzji, której postanowienie dotyczyło (art. 237).Największym problemem jest tutaj brak ograniczeń co do ilości wydawania takich postanowień.
Organ podatkowy może przesuwać termin praktycznie bez żadnych ograniczeń.
Przesuwając go zabezpiecza się zaś przed ewentualną interwencją strony postępowania, czyli przed złożeniem ponaglenia przez stronę do organu wyższej instancji.
Ponaglenie
W przypadku gdy organ pierwszej instancji nie załatwi sprawy w wyznaczonym terminie lub terminie przesuniętym na mocy postanowienia istnieje możliwość tzw. ponaglenia.
Składa się je do organu podatkowego wyższego stopnia, a w razie niedotrzymania terminu przez izbę skarbową lub celną do ministra właściwego do spraw finansów publicznych (art.141 §1). Jeżeli ponaglenie zostanie uznane za uzasadnione organ, do którego zostało skierowane ponaglenie, wyznacza nowy termin załatwienia sprawy i przeprowadza postępowanie wyjaśniające przyczyny i osoby winne niezałatwienia sprawy w terminie (art. 141 §2).
Prawo do wniesienia ponaglenia przysługuje w każdym momencie od chwili przekroczenia terminu załatwienia sprawy. Ordynacja nie zawiera przepisów ograniczających to prawo do jakiegoś określonego przedziału czasowego.W przypadku gdy ponaglenie skierowane do ministra finansów nie odniesie zamierzonego skutku pozostaje złożyć skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.
zapraszam;komentarze i pytania
Nie ma jeszcze komentarzy.