Przepisy dotyczące rachunkowości pozostawiają odrobinę swobody w zakresie stosowanych metod wyceny, metod ustalania wyniku finansowego, prowadzenia ksiąg itp. Umiejętnie nimi operując możemy uzyskać duże korzyści. Z ich pomocą można na przykład wpływać na użytkowników informacji zawartych w sprawozdaniach (np. bank) lub obniżać obciążenia podatkowe w danym okresie.
Jeżeli jednak myślisz, że możesz w zależności od potrzeby zmieniać przyjęte założenia to się mylisz.
Te same przepisy wprowadzają wymóg pisemnego określenia prowadzonych zasad rachunkowości, czyli przyjętych i stosowanych w twojej firmie rozwiązań.
Nie eliminuje to całkowicie „swobody ruchów” inteligentnego finansisty, ale mocno ją ogranicza. Z tego powodu tak ważne jest, żebyś już na początku działalności określił jak najlepsze zasady rachunkowości w twojej firmie.
Jeżeli już prowadzisz działalność to pewnie zasady już istnieją.
Warto więc zapoznać się z nimi, gdyż pozwoli ci to na lepsze zrozumienie otrzymywanych sprawozdań. Pewnie nie zastąpi w tym szczegółowej rozmowy z finansistą, ale może być dobrym punktem odniesienia dla niej.
Zgodnie z ustawą o rachunkowości przez przyjęte zasady (politykę) rachunkowości rozumie się wybrane i stosowane przez jednostkę rozwiązania dopuszczone ustawą, zapewniające wymaganą jakość sprawozdań finansowych.Przyjęte lub zaktualizowane zasady zatwierdzasz ty – właściciel firmy.
Ustalając zasady rachunkowości w szczególności należy określić:
• rok obrotowy i wchodzące w jego skład okresy sprawozdawcze,
• metody wyceny aktywów i pasywów (majątku i źródeł jego finansowania),
• zakładowy plan kont (wykaz kont, które będą służyły do zapisywania operacji gospodarczych w firmie),
• metodę ustalania wyniku finansowego,
• wykaz ksiąg rachunkowych oraz sposób prowadzenia ksiąg rachunkowych,
• opis systemu informatycznego oraz systemu przetwarzania danych,
• metody zabezpieczania danych.
Nie ma jeszcze komentarzy.