Rachunek kosztów, czyli jak wycenić jednostkę produktu? cz 2

Jako praktyk za punkt wyjścia przy każdej wycenie przyjmujesz najprawdopodobniej nakłady, jakie musisz ponieść dla uzyskania określonego efektu.

Jeśli prowadzisz firmę produkcyjną częścią tych nakładów będą materiały i narzędzia niezbędne do produkcji,  ale musisz też dysponować miejscem , w którym zajmiesz się produkcją, zapewnić sobie odpowiednie źródła energii i siłę roboczą, którą też należy odpowiednio wycenić.

I nieważne jak duża jest skala twojej działalności.

Niezależnie od tego czy prowadzisz jednoosobową działalność gospodarczą czy też większą firmę, w każdym wypadku wygenerujesz koszty zużywając posiadane zasoby dla osiagnięcia efektu w postaci zaspokojenia potrzeb klientów (co ma oczywiście odpowiednie przełożenie na twoje zyski).

W praktyce bardzo ważne jest, byś mógł przyporządkować wydatkowane przez ciebie środki czy zużyte zasoby do konkretnych efektów działalności w postaci produktów i usług , przy czym zrobić to w sposób jak najprostszy i jak najbardziej przejrzysty. Dzięki temu dowiesz się ile środków musiałeś przeznaczyć dla wyprodukowania konkretnego produktu. Oczywiście nie jest to takie proste, bo o ile przyporządkowanie pewnych kosztów (np. materiałow zużytych do produkcji) do określonego wyrobu nie powinno stanowić problemu, o tyle w przypadku rzetelnej i w pełni miarodajnej  wyceny  dobrze byłoby wiedzieć jakie koszty wygenerował np. twoj dział handlowy lub dział logistyki, i w jakim stopniu mimo, że  bezpośrednio nie uczestniczą w produkcji,  działy te wpływają na koszt wytworzenia poszczególnych produktów.

Wyjaśniliśmy sobie, że przede wszystkim stawiasz pytania.

Zatem, kwestie do wyjaśnienia mamy już jasno określone, przyjrzyjmy się teraz źródłom informacji  jakimi dysponujesz  i temu w jakim stopniu, w swojej obecnej postaci ,  dostarczane przez nie dane udzielają odpowiedzi na tak postawione pytania.

Źródła informacji kosztowej to oczywiście wszystkie dowody księgowe (faktury, dokumenty magazynowe itp), ale też karty pracy pracowników, potwierdzenia odbioru towarów, materiałów, dowody dostaw itp.

Dla celów sprawozdawczości finansowej każdy z tych dokumentów ewidencjonowany jest na odpowiednich kontach ksiąg handlowych (część z nich zbiorczo w postaci listy płac), ale korzystając z dokumentów i zestawień typowo finansowych trudno byłoby ci odpowiedzieć na pytanie : ile kosztowało  wytworzenie konkretnego produktu, albo jakie w rzeczywistości koszty ponosisz w celu sprzedaży jednego towaru.

Dla uzyskania odpowiedzi na to pytanie konieczne jest posortowanie informacji kosztowych pod odpowiednim kątem czyli przyporządkowanie ich źródłom pochodzenia, posortowanie kosztów według rodzaju  zużywanych zasobów i przyczyn ich zużycia, czy też przypisanie je określonym celom, których realizacji posłużyły (produktom, usługom).

Dlatego tak  ważne jest stosowanie szczegółowych opisów na dokumentach księgowych – dostarczasz w ten sposób informacji, na podstawie której twój dział księgowości odpowiednio zaewidencjonuje koszt (z treści faktury za usługę transportową trudno przecież wywnioskować, czy transport wynająłeś po to, żeby dostarczyć określony towar konkretnemu klientowi czy po to, by przetransportować większą ilość towarów lub materiałów do magazynu, a w kontekście postawionych pytań ma to pierwszorzędnie znaczenie).

W praktyce  potrzebujesz przede wszystkim wiedzy odnośnie wysokości nakładów  poniesionych dla wygenerowania określonego przychodu.

Koszty te  określa się w rachunkowości zarządczej  mianem jednostki kosztów.

Przykładowo: jeśli zajmujesz się produkcją każdy wyprodukowany przez ciebie produkt (seria produktów) będzie jednostką kosztów, jeśli przedmiotem twojej działalności są usługi jednostką kosztów będzie też każda usługa (rodzaj usług).

Oczywiście nie wszystkie koszty w momencie ich powstania będziesz mógł od razu i bez problemów przypisać do produktów.

W takich wypadkach przydatne okaże się grupowanie tych kosztów zgodnie z miejscem ich powstania. Miejsca powstawania kosztów  w firmie (w skrócie MPK) mogą być różne i możesz je dowolnie definiować w zależności od swoich potrzeb: mogą to być  działy, ale też  każdy pracownik z osobna,  może to być proces produkcyjny (jeśli generuje koszty, których nie jesteś w stanie jednoznacznie przypisać do określonego produktu) lub urządzenie.

Przy okazji warto dodać, że grupowanie kosztów zgodnie z miejscami ich powstawania bardzo ułatwia procesy planistyczne i analityczno- kontrolne. A im szczegółowiej, tym lepiej, bo tym większym zasobem informacji dysponujesz. W związku z powyższym rysuje się jasny podział kosztów działalności pod względem ich wpływu na koszt wytworzenia  mianowicie na koszty, które wpływają na produkcję w sposób bezpośredni (koszty bezpośrednie czyli materiały, wynagrodzenia pracowników produkcji) – je  bez większego problemu zgrupujesz według jednostek kosztowych; i pozostałe koszty czyli te, których od razu przypisać produktom nie sposób, bo jedynie pośrednio wpływają na koszty wytworzenia  ( koszty pośrednie: czynsze, wydatki na media, wydatki administracyjne)  – tego typu koszty w pierwszej kolejności przypiszesz  miejscom ich powstawania, a dopiero później, przy zastosowaniu odpowiedniego klucza , rozdysponujesz na poszczególne jednostki kosztowe.

pytania

www.finansetwojejfirmy.pl/zapytaj

kometarze mile widziana

 .
Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.

Zaprojektowane przez Klienter.pl

POBIERZ niezbędnik dla przedsiębiorców na temat prawa podatkowego ZA DARMO
x


Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *

Uzyskaj natychmiastowy dostęp!


Przeczytaj poprzedni wpis:
Powstanie i skutki następstwa podatkowego.

Amerykańskie przysłowie głosi, że w życiu są tylko dwie pewne rzeczy: śmierć i podatki. Ordynacja podatkowa poprzez uregulowania zapewniające następcom...

Zamknij