Rachunek kosztów, czyli ciąg dalszy cz.3 jak wycenić produkt

Kolejna klasyfikacja kosztów , która uściśla stopień ich zróżnicowania pod względem rozmiarów występowania i również wskaże miejsce przyporządkowania bądź to jednostkom kosztowym (produktom, usługom) bądź MPK (miejscom powstawania kosztów) to  podział na koszty stałe i koszty zmienne.

Prawdopodobnie  sam bez problemu będziesz w stanie zidentyfikować te koszty.

Jako praktyk wiesz doskonale, że bezpośrednie koszty produkcji np. koszty materiałów czy koszty pracy (przy systemie akordowym) będą ulegały zmianie w zależności od poziomu produkcji i ilości wytwarzanych produktów.

Koszty stałe z kolei to wszystkie te, które nie podlegają tego typu wahaniom, będą nimi m.in. czynsze, opłaty za media   i wynagrodzenia pracowników administracji.

Przyjrzyjmy się teraz podstawowym grupom kosztów bieżących będących obszarem zainteresowania rachunku kosztów tj. kosztom siły roboczej, materiałów i wydatków na zakup usług, pod kątem sposobów ich ewidencjonowania i  wpływu na końcowy efekt działalności  tj. na  koszt wyprodukowania jednej sztuki produktu.
Firma to przede wszystkim ludzie i ich potencjał. W każdym przypadku człowiek jest elementem sprawczym niezależnie od tego czy mamy do czynienia ze zautomatyzowaną fabryką czy jednoosobową firmą usługową, a koszty siły roboczej to wszystkie wydatki związane z zatrudnieniem pracowników niezależnie od tego czy bezpośrednio uczestniczą w produkcji czy też są pracownikami szeroko pojętej administracji.

Niezależnie od stopnia automatyzacji procesów produkcyjnych koszt siły roboczej, w każdym przypadku, musi zostać  uwzględniony przy wycenie jednostkowych kosztów wytworzenia produktu (bądź serii produktów).

O ile będzie to łatwe w przypadku pracowników bezpośrednio zaangażowanych wytwarzanie produktów i usług (określenie czasu pracy potrzebnego do wykonania jednej sztuki produktu nie powinno być problemem) o tyle podział  kosztów administracji może okazać się problemem.

Zacznijmy jednak od początku:  dla uzyskania konkretnych informacji o czasie pracy pracowników stosujesz odpowiednie ewidencje.

Mogą to być karty zegarowe, szczegółowe karty pracy (karty kontrolne) , karty akordowe lub karty zleceń.

Wszystkie te narzędzia ewidencyjne z jednej strony służą do naliczania wynagrodzeń, z drugiej zaś dostarczają służbom rachunkowym i organom zarządczym (a więc i tobie) konkretnej informacji o  czasie pracy  poświęconym każdemu produktowi czy spędzonym w określonym miejscu kosztowym.

W praktyce sposoby prowadzenia ewidencji wynikają ze specyfiki działalności i ściśle zależą od tego, jaki system wynagrodzeń i jaki sposób rozliczania czasu pracy uznasz za najbardziej efektywny, najbardziej przydatny czy najlepiej motywujący w przypadku pracowników twojej firmy.

W tym zakresie wyróżnia się kilka sposobów rozliczania pracowników z czasu i z efektów pracy. Są to tak zwane systemy wynagrodzeń:

  • system godzinowy – w takim systemie płacisz pracownikowi za przepracowaną liczbę godzin. Przy jego zastosowaniu z jednej strony masz jasną informację  do wyliczenia  wynagrodzenia (przepracowane godziny x stawka godzinowa) z drugiej zaś informację o  ilości czasu poświęconego  realizacji konkretnych zadań. Proporcjonalnie do przepracowanych godzin rozliczysz też dodatkowe koszty związane z zatrudnieniem pracownika;
  • system czasowy – w takim systemie wypłacasz  stałe wynagrodzenie niezależnie od tego ile godzin do przepracowania wypadało w  miesiącu. W tym przypadku przy rozliczaniu kosztów na produkty będziesz musiał posłużyć się określonymi algorytmami;
  • systemy motywacyjne – w tych systemach wysokość pensji ściśle zależy od wymiernych efektów pracy, przykładem  systemu motywacyjnego będzie system akordowy (pracownicy produkcyjni) lub prowizyjny (handlowcy). W obu przypadkach dysponujesz jasną informacją do zaewidencjonowania kosztów.
  • i wreszcie system premiowy – mieszanka systemów czasowych (wynagrodzenie godzinowe lub miesięczne) plus premie za wykonane zadania, tu też najprawdopodobniej będziesz musiał wypracować systemy podziału.

Zauważ, że o ile system godzinowy i systemy motywacyjne stosuje się zazwyczaj w wynagradzaniu  pracowników bezpośrednio zaangażowanych w działalność operacyjną (proces produkcji bądź proces sprzedaży w firmach handlowych) a prowadzone dla celów wynagrodzeń ewidencje łatwo ci będzie przystosować do potrzeb rachunku kosztów o tyle system miesięczny i system premiowy z racji swej specyfiki nie dostarczą tak szczegółowych informacji , dlatego stosuje się je zazwyczaj do wynagradzania pracowników pośrednioprodukcyjnych.

Oczywiście w żadnym wypadku niezależnie od systemu wynagradzania nie możesz zapominać o dodatkowych kosztach zatrudnienia tj. kosztach składek na ubezpieczenia społeczne, kosztach urlopów i generalnie wszystkich świadczeniach jakie ponosisz na rzecz pracowników.

Zachęcam cię do podzielenia się jak to jest w twojej firmie. Jakie ty stosujesz systemy wynagradzania? Które z nich są dla ciebie najbardziej przydatne do wyceny projektu który robisz, czy wykonania usługi którą wykonujesz dla klienta?

już wkrótce ciag dalszy w tym jak przygotować sobie dane do wyceny produktu.

 .
Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.

Zaprojektowane przez Klienter.pl

POBIERZ niezbędnik dla przedsiębiorców na temat prawa podatkowego ZA DARMO
x


Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *

Uzyskaj natychmiastowy dostęp!


Przeczytaj poprzedni wpis:
Jak ocenić efektywność firmy?

Z doświadczenia wiesz, że ocena efektywności działalności gospodarczej dokonywana jedynie na podstawie danych finansowych (zysków, strat, stanów majątku) będzie bardzo...

Zamknij