Odpowiedź jest prosta – aby wiedzieć czy to co robimy przynosi zyski. To, że sprzedajemy coś drożej niż kupujemy nie zapewnia nam zysku. Musisz pamiętać, że w przedsiębiorstwie występuje cały szereg kosztów dodatkowych, takich jak na przykład koszty transportu, pracowników własnych, reprezentacji i reklamy, amortyzacji, czynszu, podatków itp. itd. Wiele z tych pozycji będzie wchodziło w skład kosztów nawet w przypadku braku przychodów. Chyba warto dowiedzieć się które i ile będą wynosić?
Poza tym przydałaby ci się pewnie informacja, który z produkowanych w twojej firmie produktów jest najbardziej zyskowny, bądź w których działach występują największe koszty i jakiego rodzaju są to koszty. Takie dane również można znaleźć w szczegółowym rachunku zysków i strat.
W dłuższym okresie warto też porównać rachunek wyników z wspominanym na początku rachunkiem przepływów pieniężnych. W dobrze działającej firmie powinny się one z czasem pokrywać. Oznacza to bowiem, że wykazywane przychody mają odzwierciedlenie w przepływie gotówki. Inaczej mówiąc twoi odbiorcy spłacają swoje zobowiązania. Tym samym zaś ty masz z czego pokryć swoje zobowiązania względem dostawców i innych podmiotów.
Mam nadzieję że rozumiesz już jak ważny jest rachunek wyników. Pozwala nie tylko określić sytuację firmy, ale można powiedzieć, że jest reprezentantem firmy w jej otoczeniu. W dużej mierze jego występowanie pomaga nam uzyskać przychylność banku, a także dobrze nastraja naszych kooperantów. Dobrze jest wtedy wiedzieć, że wyliczony zysk jest wartością w dużej mierze oszacowaną i że istnieją sposoby jego modyfikacji.
Nie ma jeszcze komentarzy.