Ustawa o rachunkowości przewiduje możliwość dokonywania zbiorczych zapisów amortyzacyjnych dla całych grup środków trwałych oraz stosowania jednorazowych odpisów dla środków o niskiej wartości.
Uproszczenie polegające na zbiorczym zapisie amortyzacji nie jest zbyt kontrowersyjne. W każdym przypadku lepiej jest zaksięgować zmniejszenie wartości 10 biurek naraz niż każdego biurka z osobna.
Do większych przemyśleń może jednak skłonić amortyzacja jednorazowa. Pewnie spytasz dlaczego, skoro pozwala przyśpieszyć pracę księgowości, która nie musi ewidencjonować wciąż tych samych operacji co miesiąc?
Na ten problem trzeba patrzeć zgodnie z maksymą Einsteina „wszystko jest względne”. Oczywiście firmie produkcyjnej może nie opłacać się księgować zakupu jednej szafki na dokumenty za 200 zł. Inaczej jednak będzie gdy jakieś biuro dokona zakupów szafek do nowego archiwum. Kiedy zapotrzebowanie wyniesie 50 szafek po 200 zł przekaz jaki za sobą niesie jednorazowy odpis amortyzacyjny może mieć istotny wpływ na wyniki przedsiębiorstwa, a dokładniej może spowodować zniekształcenia w informacjach generowanych przez sprawozdania. Zakup 50 szafek jest w stanie spowodować znaczną obniżkę zysku, a nawet powstanie straty.
Trzeba więc rozważyć wszystkie za i przeciw – skutki zniekształcenia sprawozdań, tarczy podatkowej, dodatkowej pracy przy księgowaniu odpisów comiesięcznych. Decyzja powinna w każdym przypadku być indywidualna, w rachunkowości bowiem tak jak w fizyce wszystko może być względne i zależeć od sytuacji.
Dodatkowo pozostaje odpowiedzieć na pytanie, jaka wartość środka trwałego jest dla nas wartością niską. Tutaj znowu trzeba posłużyć się zasadami istotności zapisów księgowych oraz przedstawiania wiernego obrazu firmy, ale można też sięgnąć do przepisów podatkowych, które precyzyjnie określają wartość takiego środka. Według nich jego wartość nie może przekraczać 3500 zł. Jeżeli dla celów rachunkowości wewnętrznej przyjmiemy kwotę wyższą musisz liczyć się z tym, że dodajesz pracy finansistom, gdyż sprawozdanie podatkowe będzie się różnić od wewnętrznego. Przyjęcie tej samej kwoty co w przepisach ustaw podatkowych jest więc dodatkowym uproszczeniem stosowanych zasad..
Podobnie ma się kwestia wartości materialnych i prawnych. Należą do nich takie aktywa jak patenty czy oprogramowanie, a więc składniki, które także z czasem tracą na wartości. Odzwierciedlanie ich zmniejszenia także odbywa się za pomocą odpisów amortyzacyjnych, a co za tym idzie powyższe uproszczenia dotyczą także wartości niematerialnych i prawnych.
Różnice w przepisach podatkowych i ksiegowych dotyczą także leasingu, czyli umowy, w której finansujący przekazuje korzystającemu przedmiot leasingu w zamian za ustalone ratalne płatności. Jeśli twoja firma nie podlega obowiązkowi badania sprawozdań (najlepiej zapytać o to kogoś z działu finansowego) to możesz stosować klasyfikację umów leasingowych według przepisów podatkowych.
Nie ma jeszcze komentarzy.