W jaki sposób kontrolujesz działalność firmy? Czy wystarcza ci świadomość, że nie masz większych problemów ze zbytem a osiągane zyski utrzymują się na satysfakcjonującym poziomie? Jak stwierdzasz, że wszystkie działania odbywają się zgodnie z planem a przychody i koszty mieszczą się w normie?
Przyjmujesz zapewne jakieś założenia i według określonych, mniej lub bardziej szczegółowych, kryteriów szacujesz poziom ich realizacji. Innymi słowy: zarządzając własną firmą tworzysz procedury działania, określasz standardy kosztowe i przychodowe i na ich podstawie planujesz, kontrolujesz i oceniasz efekty działalności; a wszystko robisz po to by jak najlepiej wykorzystać wszystkie posiadane zasoby.
Od czego zaczynasz? Oczywiście od przyjęcia jakichś założeń. W sensie finansowym, głównie kosztowym, powinieneś przeanalizować i porównać koszty bieżące z kosztami przeszłymi, w odpowiednim stopniu skorygowanymi o inflację. Na tej podstawie możesz wyznaczyć standardy czyli normy kosztów , w ten sposób wykorzystując narzędzie rachunkowe zwane rachunkiem kosztów normatywnych usprawnisz procesy kontrolne i diagnostyczne w swojej firmie.
Czym dokładnie jest koszt normatywny? To prostu pełen koszt, który musisz ponieść dla osiągnięcia konkretnego efektu , czyli np. całkowity koszt wyprodukowania jednego lub partii produktów.
Cały proces rozpoczynasz zatem od wyznaczenia kosztu normatywnego a potem ustalając faktyczny aktualny koszt wytworzenia porównujesz obie wysokości , w ten sposób uzyskasz miarodajne informacje o wszelkiego rodzaju odchyleniach od normy.
Następny krok to ustalenie przyczyn powstawania tych różnic i odpowiednia korekta działań dla zapobieżenia niekorzystnym zjawiskom i ewentualnego wzmocnienia zjawisk pozytywnych. Zauważ, że proces ten jest stosunkowo prosty i ma bardzo przejrzyste kryteria dzięki czemu łatwiej ci będzie zarządzać, mianowicie:
– opracowanie norm kosztowych ułatwi ci będzie wybór materiałów i usług, opracowanie najwłaściwszego sposobu działania pod kątem twojej firmy i pod kątem spełnienia oczekiwań klienta,
– dzięki standaryzacji wyznaczysz jednostki miary działalności (przychodów, kosztów, efektywności),
– jasne, przejrzyste standardy są łatwe do przekazania pracownikom – przybliżając im problematykę kosztów dodatkowo uświadamiasz im fakt monitorowania kosztów, to z kolei jest doskonałym czynnikiem motywującym,
– dzięki wprowadzeniu norm część procesów kontrolnych możesz spokojnie scedować na podległy ci personel.
Nie ma jeszcze komentarzy.