Produkt uboczny to taki produkt, którego wartość jest bardzo niska w porównaniu z produktem głównym. Aby pozbyć się problemu wyceny kosztów wytworzenia produktu ubocznego należy pomniejszyć wszystkie wydatki o wartość tych produktów tj. o przychód z ich sprzedaży. Jeśli zaś masz do czynienia z dwoma produktami o równej lub zbliżonej wartości ich koszty wyodrębnisz dzieląc koszty ogólne proporcjonalnie do ilości produktów lub proporcjonalnie do ich wartości rynkowej.
Analogiczną metodę kalkulacji możesz zastosować w przypadku działalności usługowej. Jeśli twoja firma stale oferuje stosunkowo jednolite i standardowe usługi wyznaczenie kosztu jednej usługi staje się bardzo trudne i pracochłonne. W takim wypadku przeciętny koszt jednej usługi wyliczysz również przy zastosowaniu podziału wg przeciętnych wartości: dzieląc koszty ogólne przez ilość dostarczonych usług. Jest to metoda zwana kalkulacją kosztów dostarczanych usług.
Nie ma jeszcze komentarzy.