Ustawa o rachunkowości przywiązuje dużą rolę do kwestii ochrony danych, która przejawia się na trzy sposoby: ochrona dostępu do danych, ochrona systemu przed uszkodzeniem oraz ochrona przechowywanych danych.
Ochrona dostępu do danych sprowadza się do zabezpieczenia systemu przed ingerencją osób nieupoważnionych. W szczególności polega na stosowaniu odpowiedniej polityki w zakresie haseł lub innych metod identyfikacji użytkownika, odpowiedniego zabezpieczania pomieszczeń w których znajduje się sprzęt (zamki, alarmy, odpowiednie drzwi i okna itp.) oraz stosowaniu środków ograniczających podjęcie pracy (np. wymienny nośnik pamięci).
Ochrona systemu przed uszkodzeniem sprowadza się do dwóch kwestii:
- ochrona przed awarią – zarówno te spowodowane błędami człowieka, jak i zdarzeniami nieprzewidywalnymi (np. skokami napięcia, wadami oprogramowania),
- ochrona przed wirusami, w tym przed atakami zewnętrznymi (hackerami).
Uszkodzeniom można skutecznie przeciwdziałać lub szybko eliminować ich skutki, poprzez stosowanie odpowiednich środków oraz działań profilaktycznych. Należą do nich:
- odpowiednia konserwacja sprzętu,
- stosowanie urządzeń podtrzymywania napięcia oraz listew zabezpieczających przed przepięciami,
- odpowiednia organizacja działu informatycznego lub określenie zasad współpracy z serwisantem,
- stosowanie programów antywirusowych oraz zapór antywłamaniowych,
- utworzenie rezerwy sprzętowej, w celu możliwie szybkiej wymiany uszkodzonego sprzętu,
- określenie i przestrzeganie zasad tworzenia kopii zapasowych oraz ich odtwarzania,
- okresowa aktualizacja oprogramowania.
Ostatnim elementem ochrony danych jest ochrona ich przechowywania. Dotyczy ona w szczególności zagadnienia tworzenia i przekazywania kopii danych do archiwum oraz późniejszego korzystania z nich. Ten element ochrony obejmuje również odpowiednie zabezpieczenie danych archiwalnych przed nieupoważnionym dostępem oraz działaniem czynników atmosferycznych.
Nie ma jeszcze komentarzy.