„Nigdy się nie zniechęcam, ponieważ każde odrzucenie niewłaściwej próby stanowi kolejny krok naprzód.”
Thomas Alva Edison
Kontrola jest ostatnia fazą procesu zarządzania, której następstwem powinno być udoskonalenie całego cyklu w wyniku przeprowadzanej analizy jej rezultatów. Zgodnie z koncepcją tzw. cyklu Deminga powinna być końcem i początkiem każdego procesu. U podstaw tego założenia leży koncepcja zarządzania poprzez jakość (TQM).
Efekty kontroli są różne w zależności od tego z jakim rodzajem kontroli mamy do czynienia. W zależności od częstotliwości, okresu, podmiotu wykonującego, miejsca kontroli czy też etapu działalności przedsiębiorstwa stosuje się różne jej narzędzia i metody, a także można oczekiwać innych jej rezultatów.
Najczęściej mamy do czynienia z kontrolą bieżącą, nazywaną operacyjną. Stosowana jest ona na co dzień i obejmuje kontrolę mierników rynkowych firmy oraz badania produktów, rynków, czy też kanałów dystrybucji firmy.
Inaczej będzie wyglądać kontrola w firmie młodej, dopiero rozwijającej się, a inaczej w stabilnej firmie z wieloletnią tradycją i ustaloną pozycją rynkową.
Sposób kontroli różni się również w zależności od tego jakiej komórki wewnętrznej przedsiębiorstwa dotyczy. Inaczej będzie wyglądać kontrola produkcji, a inaczej działu finansowego czy marketingu. Użyte zostaną inne narzędzia, różny będzie jej sposób i dokładność. Przykładowo w pewnych przypadkach nie ma potrzeby wychodzić poza kontrolę pośrednią, czyli kontrolę poprzez wyniki. W innych przypadkach konieczna będzie kontrola bezpośrednia, czyli kontrola procesu.
Gdzie tutaj jest controling?
Wszystkie wymienione działania są zadaniami controlingu, a dokładniej częścią jego zadań. Kontroler nie tylko gromadzi informacje. Jego obowiązkiem jest również ich przetworzenie, zestawienie oraz czytelna ich prezentacja w celu podjęcia optymalnej decyzji.
Controling wprowadza system planowania, kontrolowania i kierowania zorientowany na osiągnięcie określonych wyników. Jest wykorzystywany w celu opracowywania planów operacyjnych, strategicznych, przeprowadzania kontroli wyników czy wprowadzania czynności sterujących. Spełnia więc on funkcje pomocniczą, doradczą, dla wdrażającego go właściciela firmy.
Nie ma jeszcze komentarzy.