Nie zapłaciłeś faktury? To nie masz kosztu!

To nie żart. Od stycznia tego roku obowiązują nowe przepisy dotyczące nieuregulowanych zobowiązań . Jeżeli zatem zaliczyłeś kwotę wynikającą z faktury lub innego dokumentu do kosztów podatkowych, ale jej nie zapłaciłeś w odpowiednim terminie (w całości lub w części), to masz obowiązek skorygować te koszty (pomniejszając je o całą kwotę albo o tą niezapłaconą jej część). O jakich terminach mowa?

Jeśli ustalony termin płatności nie przekracza 60 dni to, aby zachować prawo do zaliczenia do kosztów podatkowych, powinieneś uregulować fakturę w ciągu 30 dni od daty upływu terminu płatności. W przeciwnym razie zmniejszasz koszty w miesiącu, w którym ten termin (dodatkowych 30 dni) upłynął.

Jeżeli natomiast termin płatności ustalono na więcej niż 60 dni to zmniejszenia kosztów podatkowych będziesz musiał dokonać z upływem 90 dni od daty zaliczenia kwoty do kosztów podatkowych. Jeżeli oczywiście kwoty tej w tym terminie nie uregulujesz.

Co istotne, jako „uregulowanie” traktowane są tu wszelkie formy wykonania zobowiązania, a więc nie tylko zapłata, ale też np. kompensata albo zapłata z pożyczki.

A co, jeśli zrobisz korektę, a potem uregulujesz zobowiązanie? Wtedy wolno ci na nowo zwiększyć koszty podatkowe. Robisz to w miesiącu uregulowania zobowiązania.

Przykład

W dniu 20 stycznia nabyłeś usługę i otrzymałeś fakturę. W tym samym miesiącu zaliczyłeś kwotę z niej wynikającą do kosztów podatkowych. Zobacz, co się dzieje przy różnych terminach płatności.

  • Termin płatności 7 dni (nie przekracza 60 dni): Płatność powinna nastąpić 27 stycznia. Ale dopiero jeżeli nie zapłacisz jej do 26 lutego (27 stycznia + 30 dni), to zmuszony będziesz w lutym dokonać zmniejszenia kosztów podatkowych.
  • Termin płatności 75 dni (powyżej 60 dni): Termin płatności mija 5 kwietnia i możesz „bezkarnie” nie dotrzymać tego terminu. Dopiero jeśli jej nie zapłacisz do 20 kwietnia (90 dni) będziesz musiał w kwietniu zmniejszyć koszty podatkowe o kwotę z tej faktury. Jeżeli jednak zapłacisz za usługę 28 kwietnia, czyli jeszcze w kwietniu to korekta nie będzie potrzebna (zbieg przesłanek do zmniejszenia kosztów podatkowych i następnie do ponownego ich zwiększenia w jednym miesiącu).
  • Termin płatności 120 dni (powyżej 60 dni i więcej niż 90): Data płatności to zatem 20 maja. Jednak jeżeli nie uregulujesz jej w terminie już 90 dni od daty zaliczenia do kosztów podatkowych, czyli do 20 kwietnia (mimo więc, że masz jeszcze czas na zapłatę), to będziesz musiał dokonać w miesiącu kwietniu korekty kosztów. Jeśli następnie zapłacisz fakturę 10 maja, to w maju ponownie zaliczysz ten wydatek do kosztów podatkowych. Zapłata w terminie nie ma w tym wypadku znaczenia dla obowiązku dokonania korekty „kwietniowej”. Podobnie też jak wcześniej, jeżeli z dniem 20 kwietnia masz obowiązek korekty kosztów (bo do tego dnia nie zapłaciłeś), a zapłaty dokonałeś po tym dniu ale jeszcze w kwietniu – nie ma potrzeby korygowania kosztów.

Może się jednak zdarzyć, że w miesiącu, w którym będziesz musiał dokonać takiego zmniejszenia nie będziesz miał wystarczających kosztów. I co wówczas? Ano ustawodawca przewidział, że musisz w tym miesiącu o kwotę różnicy zwiększyć przychody podatkowe.

Przykład

Jesteś zobowiązany do zmniejszenia kosztów podatkowych o kwotę 1500 zł. W danym miesiącu twoje koszty wyniosły jednak jedynie 1200 zł. Zatem dokonasz korekty kosztów podatkowych za ten miesiąc na (-)1200 zł (będziesz miał koszty zerowe) i dodatkowo przychodów na (+) 300 zł.

Co więc w praktyce oznaczają dla ciebie te przepisy? Przede wszystkim powodują, że musisz teraz prowadzić bieżącą ewidencję swoich zobowiązań i na bieżąco monitorować ich przeterminowanie. Żeby wiedzieć kiedy i wobec których dokonać korekty. Następnie powinieneś też ewidencjonować, o które z tych nieuregulowanych płatności zmniejszałeś koszty podatkowe i w jakich kwotach. Żeby z kolei wiedzieć, że po uregulowaniu możesz znowu powiększyć. Oczywiście jeśli płacisz w terminach nie będzie takiej potrzeby.

Z przepisami tymi wiąże się jeszcze kilka ciekawych kwestii, o których powinieneś wiedzieć… opowiem ci o nich następnym razem.

 .
Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.

Zaprojektowane przez Klienter.pl

POBIERZ niezbędnik dla przedsiębiorców na temat prawa podatkowego ZA DARMO
x


Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *

Uzyskaj natychmiastowy dostęp!


Przeczytaj poprzedni wpis:
Rozliczenie delegacji

Każdy wyjazd służbowy musi zostać rozliczony. A kwoty wynikające z tego rozliczenia przekazane pracownikowi, który odbył podróż. Na komplet dokumentacji...

Zamknij