Jeśli prowadzisz rozliczenia podatkowe spółdzielni musisz wiedzieć, że spółdzielnia podejmując pewne czynności zobowiązana jest do opodatkowania ich podatkiem od towarów i usług.
Chodzi tu przede wszystkim o:
- ustanowienie lokatorskiego lub
- własnościowego prawa spółdzielczego do lokalu,
- przekształcenie lokatorskiego prawa we właścicielskie,
- ustanowienie na rzecz członka spółdzielni odrębnej własności lokalu mieszkaniowego lub o innym przeznaczeniu czy
- przeniesienie na członka spółdzielni własności lokalu lub domu jednorodzinnego.
Dla każdej z tych czynności moment powstania obowiązku podatkowego w VAT powstaje z chwilą otrzymania części lub całości wkładu budowlanego/mieszkaniowego, nie później jednak niż z chwilą dokonania danej czynności.
Czyli, jeśli zapłata nie nastąpiła (lub nastąpiła w części) to „oVATować” czynność musisz z chwilą:
- ustanowienia spółdzielczego lokatorskiego prawa do lokalu mieszkalnego,
- ustanowienia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu,
- przekształcenia lokatorskiego prawa we własnościowe,
- ustanowienia odrębnej własności lokalu,
- wydania lub przeniesienia własności lokalu lub domu jednorodzinnego.
Drugą kategorią czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT są czynności, jakie spółdzielnia wykonuje na rzecz członków spółdzielni lub właścicieli niebędących członkami, za które pobiera opłaty.
Chodzi tu o tzw. opłaty za eksploatację i utrzymanie. W tym wypadku, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą upływu terminu płatności. Co istotne jednak, czynności te zostały przez ustawodawcę zwolnione z podatku. Oznacza to, że spółdzielnia ma obowiązek wykazać w ewidencji te czynności, ale stosuje do nich stawkę „zw” (wykazuje jako sprzedaż zwolnioną od podatku).
Pamiętaj też, że obowiązek podatkowy spółdzielni może powstać także w przypadku prowadzenia przez nią działalności społecznej, oświatowej czy kulturalnej.
Członkowie spółdzielni oraz – korzystający na podstawie odrębnej umowy – właściciele nie będący członkami spółdzielni mają obowiązek (jeżeli tak stanowi uchwała walnego zgromadzenia) uczestniczyć w kosztach takiej działalności.
Czyli jeżeli spółdzielnia pobiera od nich z tytułu prowadzenia takiej działalności opłaty, to wykazuje je w rozliczeniu VAT za miesiąc/kwartał, w którym powstał obowiązek podatkowy. Czyli w tym przypadku, z chwilą otrzymania całości/części zapłaty, nie później jednak niż z upływem terminu płatności za te czynności.
Nie ma jeszcze komentarzy.