Premiujesz kontrahentów? Pamiętaj, że nie jest to obojętne dla podatku VAT!

Jeśli przy transakcjach ze swoimi kontrahentami stosujesz jako zachętę premie pieniężne to zobowiązany jesteś do uwzględnienia tychże premii przy rozliczeniu podatku VAT. To w jaki sposób tego dokonasz, zależeć jednak będzie od rodzaju udzielonej premii. I tak, premie lojalnościowe traktowane są przez organy podatkowe jak rabat, natomiast premie jakościowe stanowią zapłatę za dodatkowe usługi. Jakie to ma konsekwencje w praktyce? Zaraz ci powiem…

Zacznę może od wyjaśnienia, kiedy z jaką premią mamy do czynienia…Przyznanie kontrahentowi bonusu (wyrażonego procentowo lub kwotowo) pod warunkiem, że na przykład osiągnie u ciebie określony poziom ilościowy lub wartościowy zakupów lub będzie terminowo regulował należności stanowi tzw. premię lojalnościową, powiązaną z dokonanymi już transakcjami i mającą wpływ na ostateczną wartość tych transakcji.

Czym innym jest natomiast przyznanie premii pieniężnej za to, że obok sprzedaży twoich towarów, kontrahent podejmuje dodatkowe czynności, np. marketingowe/reklamowe albo szkoleniowe w celu zwiększenia tej sprzedaży. Mamy tu odniesienie do konkretnych, identyfikowalnych dodatkowych działań, które mogą być traktowane jako odrębne usługi kontrahenta, za które powinien on wystawić ci fakturę (opiewającą na kwotę przyznanej premii).

W każdym więc przypadku musisz najpierw rozstrzygnąć, jaka premia wchodzi w grę. Różne są bowiem sposoby dokumentowania i postępowania w zakresie opodatkowania podatkiem VAT każdej z tych premii pieniężnych.

Zacznijmy od premii jakościowych. Tu sytuacja jest o tyle jasna, że NSA uznał je za wynagrodzenie za dodatkowe (obok zakupu towarów) świadczenie usług przez nabywcę[1]. Premie jakościowe udzielane za prowadzenie dodatkowych czynności, np. montaż czy ekspozycję materiałów reklamowych nie są ściśle związane z dostawami, których dokonujesz dla tego nabywcy i nie wpływają na cenę (wynagrodzenie) z tytułu tych transakcji. Kontrahent bowiem oprócz tego, że dokonuje u ciebie zakupu, podejmuje jeszcze na twoją rzecz dodatkową aktywność, polegającą na świadczeniu odrębnej usługi (np. serwisowej czy reklamowej). I to za tą dodatkową usługę wynagradzasz kontrahenta przyznając mu premię pieniężną. Nie zależy to przy tym od tego, ile towaru u ciebie zakupił, o jakiej wartości oraz  kiedy uregulował należności. Tak rozumiana premia stanowi odrębną podstawę opodatkowania podatkiem VAT i powinna być udokumentowana fakturą. Fakturę tą wystawia twój kontrahent (nabywca) świadczący dodatkowe usługi. A ty po jej otrzymaniu odliczasz z niej VAT zgodnie z ogólnymi zasadami obowiązującymi w tym podatku. Bardzo istotne jest aby cena takich usług odpowiadała warunkom rynkowym.

Większe kontrowersje wzbudzała natomiast przez długi czas kwestia związana z opodatkowaniem tzw. lojalnościowych premii pieniężnych. Do czasu jednak, gdy w czerwcu ubiegłego roku jednoznaczne stanowisko zajął Naczelny Sąd Administracyjny. Potwierdzone zresztą przez Ministerstwo Finansów. O nim opowiem ci następnym razem…


[1] Wyrok NSA z 19 grudnia 2012 r., sygn. akt I FSK 273/12

 .
Nie ma jeszcze komentarzy.

Dodaj komentarz

Podane dane będą przetwarzane w wymienionym celu zgodnie z Polityką Prywatności.

Zaprojektowane przez Klienter.pl

POBIERZ niezbędnik dla przedsiębiorców na temat prawa podatkowego ZA DARMO
x


Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *

Uzyskaj natychmiastowy dostęp!


Przeczytaj poprzedni wpis:
Sprawdź kiedy prawidłowo rozliczyć VAT przy dostawie książek i gazet!

Jeśli jesteś dostawcą drukowanych książek lub drukowanych gazet, czasopism i magazynów to musisz zdawać sobie sprawę, że obowiązek podatkowy w...

Zamknij