Jak wiesz, co do zasady, obowiązek podatkowy w VAT rodzi się z chwilą wykonania usługi lub wydania towaru. Sprawa ma się jednak zupełnie inaczej, jeśli świadczysz:
- usługi najmu,
- dzierżawy,
- leasingu lub
- usługi o podobnym charakterze albo
- usługi ochrony osób,
- ochrony, dozoru i przechowywania mienia,
- usługi w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego czy
- usługi stałej obsługi prawnej i biurowej.
Jako wykonujący tego typu usługi masz obowiązek rozliczenia podatku VAT z chwilą otrzymania całości lub części zapłaty, nie później jednak niż z upływem określonego w umowie lub fakturze terminu. Czyli wykazujesz go w rozliczeniu za miesiąc, w którym nastąpiło któreś z tych zdarzeń (zapłata lub upływ terminu płatności).
Przykład
Ustaliłeś w umowie z najemcą termin płatności w kwocie 2000 zł na ostatni dzień danego miesiąca. Czyli za miesiąc maj powinien ci zapłacić do 31 maja. Jednak w tym dniu otrzymałeś od niego tylko 1300 zł, a pozostałe 700 zł zapłacił ci 15 czerwca. Całość sprzedaży wykazujesz jednak w miesiącu maju – dla pierwszej wpłaty decyduje o tym moment zapłaty (w terminie płatności), dla pozostałej części natomiast nie ma znaczenia moment otrzymania zapłaty, ponieważ wcześniej nastąpił upływ terminu płatności i to ten moment będzie miał znaczenie dla powstania u ciebie obowiązku podatkowego w VAT.
Zobaczmy teraz jak wyglądałoby to, gdyby termin płatności określony został na 10 dzień kolejnego miesiąca za miesiąc poprzedni. Najemca powinien ci wówczas zapłacić za maj do 10 czerwca. Jeśli zapłaciłby analogicznie jak wyżej, to dla 1300 zł obowiązek podatkowy powstałby w miesiącu maju (decyduje moment zapłaty), a dla pozostałych 700 zł – zaktualizuje się 10 czerwca (decyduje moment upływu terminu płatności, bo nastąpił wcześniej niż zapłata).
UWAGA!!! Leasingodawca stosuje powyższą zasadę tylko w przypadku tzw. leasingu operacyjnego. Tylko ten jego rodzaj uznawany jest bowiem na gruncie ustawy o podatku od towarów i usług jako świadczenie usług. Leasing finansowy (z opcją przeniesienia własności przedmiotu leasingu na korzystającego) traktowany jest jak dostawa towaru i w tych przypadkach obowiązek podatkowy powstaje na zasadach ogólnych, czyli z chwilą wydania towaru.
Refakturowanie kosztów mediów przy najmie
Jako wynajmujący masz możliwość refakturowania na najemcę kosztów dostawy do wynajmowanego lokalu energii elektrycznej, wody, gazu, energii cieplnej czy usług wywozu nieczystości albo odbioru ścieków. Musi przy tym jednak istnieć możliwość oddzielenia tychże dostaw od samej usługi najmu czy dzierżawy. Wtedy można je bowiem potraktować oddzielnie, jako odrębne czynności podlegające osobnemu fakturowaniu. Powinno to przy tym znaleźć odzwierciedlenie także w umowie najmu/dzierżawy. Czyli konieczne jest zawarcie w niej dodatkowych postanowień dotyczących rozliczenia mediów. Obowiązek podatkowy co do tego typu pobieranych opłat (obok czynszu) powstaje u ciebie z upływem terminu płatności określonego dla tych rozliczeń w waszej umowie albo w fakturach, które wystawiasz wynajmującemu. Pamiętaj, że z tego punktu widzenia nie będą miały znaczenia terminy płatności określone dla ciebie przez dostawców mediów czy świadczących usługi komunalne! Ani moment otrzymania zapłaty od najemcy!
Nie ma jeszcze komentarzy.