Towar sprzedajesz za kwotę powiedzmy 100 zł brutto, wysyłka 20 zł za pobraniem. Przy czym uśredniony koszt pobrania to ok. 10 zł. Zastanówmy się jak to fakturować.
Czy fakturować 100 zł za towar? Jeśli to rozwiązanie wybierzesz, to jak się masz wytłumaczyć później przed organami z przychodu na koncie w wysokości 120 zł? Czy fakturować 120 zł z wysyłką? A co z VATem?
Najprostszym rozwiązaniem jest tak zwane refakturowanie kosztów. Co prawda refakturowanie nie zostało uregulowane w przepisach ustawy VAT ale w zgodnym poglądzie sądów i organów podatkowych jest dopuszczalne gdy pomiędzy dostawcą a odbiorcą, będącym faktycznym konsumentem usługi istnieje firma przekazująca, która jedynie przenosi koszty nie dokładając do nich własnej marży.
W takiej sytuacji refakturujący przepisuje z faktury dostawcy nazwę usługi, cenę jednostkową, ilość, wartość, stawkę podatku i kwotę podatku. Stawka podatku nie ulega zmianie. Oczywiście można również podnieść cenę towaru o koszty przesyłki – wówczas znika problem fakturowania i stawki VAT.
Czy takie posunięcie nie będzie przypadkiem problemowe, gdy korzystamy z usług Poczty Polskiej? Przecież VAT na usługi pocztowe jest niższy (chyba), a firma handlowa nie ma chyba prawa fakturować tego typu usługi… (szczególnie, że praktycznie żadna z nich nie ma tego typu usług wpisanych w zakres prowadzonej działalności)
Przedsiębiorca nie musi mieć wpisane w swoim zakresie działalności; usługi pocztowe obciążyć odbiorcę tymi kosztami. Możesz na fakturze wyszczególnić jako osobną usługę pocztową.