W zależności od tego jakim celom ma służyć, wyodrębnia się dwa działy rachunkowości, których głównym kryterium rozróżniającym jest odbiorca informacji końcowych.
Są to: rachunkowość finansowa i rachunkowość zarządcza.
Ich obszary zainteresowań pokrywają się wzajemnie, różni zaś jedynie sposób przetwarzania informacji i efekt końcowy w postaci raportów.
Celem rachunkowości finansowej jest dostarczenie informacji dla otoczenia firmy czyli informacji opracowanej pod kątem odbiorcy zewnętrznego. W przypadku małej i średniej firmy będą to przede wszystkim kontrahenci, inwestorzy, urzędy skarbowe i banki.
W przypadku dużych firm, takich jak spółki akcyjne, krąg adresatów sprawozdań rozszerza się o akcjonariuszy.
Ponieważ sprawozdania z zakresu rachunkowości finansowej adresowane są do bardzo szerokiego i bliżej nieokreślonego kręgu odbiorców jest ona bardzo sformalizowana i uregulowana przepisami prawnymi.
Przepisy dopuszczają, zależnie od skali i przedmiotu działalności, różnego rodzaju ewidencje. Mogą to być zarówno ewidencje uproszczone (ryczałty, księga przychodów i rozchodów) jak i pełne sprawozdania finansowe składające się z co najmniej kilku elementów, takich jak: bilans, rachunek zysków i strat, rachunek przepływów pieniężnych i inne, uzależnione od specyfiki przedsiębiorstw.
To ogólny obraz rachunkowości, ukierunkowanej na odbiorców zewnętrznych.
Nie ma jeszcze komentarzy.