Praca na budowie wre? A może jesteś już po odbiorze prac, ale klient jeszcze nie zapłacił? Albo właśnie kończysz jedne roboty budowlane, a już czeka następny klient? Który nota bene zapłacił ci zaliczkę? Albo jedziesz na montaż z myślą, że i tak „fizycznie” nie zobaczysz pieniędzy bo czeka cię kompensata? – wszystkie te sytuacje mogą wymagać rozliczenia w podatku VAT. Dlatego uważnie przeczytaj tekst poniżej.Wykonywanie robót budowlanych czy budowlano-montażowych jest czynnością podlegającą opodatkowaniu podatkiem VAT. Dlatego musisz wiedzieć, kiedy je rozliczyć. Czyli inaczej mówiąc, w którym momencie powstaje u ciebie obowiązek podatkowy z tego tytułu.
A obowiązują w tym przypadku przepisy szczegółowe. Zgodnie z nimi pierwszeństwo przy ustalaniu momentu powstania obowiązku podatkowego jest chwila otrzymania całości lub części zapłaty za wykonaną usługę. Jeżeli jednak, pomimo wykonania usługi, zapłata nie nastąpiła w ciągu 30 dni, to upływ tego właśnie terminu decyduje o powstaniu obowiązku podatkowego. Co oznacza, że nawet jeśli nie dostałeś pieniędzy, to musisz rozliczyć VAT z tej usługi w rozliczeniu za miesiąc, w którym upłynął termin 30 dni od dnia jej wykonania. Niewykluczone przy tym, że do czasu złożenia deklaracji pieniążki dotrą do ciebie…
UWAGA!!! Powyższe zasady dotyczą także sytuacji, gdy dochodzi do częściowych odbiorów zleconych prac (w oparciu o protokoły zdawczo-odbiorcze).
Zwróć uwagę, że data wystawienia faktury nie ma tu żadnego znaczenia. Oczywiście może się zdarzyć, że pokryje się ona z momentem powstania obowiązku podatkowego. Stanie się tak jednak tylko w ściśle określonych przypadkach – gdy wystawisz fakturę w dniu otrzymania zapłaty (przedpłaty, zaliczki, zadatku czy raty) albo gdy wystawisz ją w 30 dniu po wykonaniu usługi (przy braku zapłaty).
A nie muszę wystawić faktury w ciągu 7 dni od wykonania usługi? – pewnie zapytasz. Otóż, odpowiem ci, że nie. W przypadku robót budowlanych i budowlano-montażowych fakturę możesz wystawić nie później niż z dniem wystąpienia obowiązku podatkowego. Czyli nie później niż nastąpiła zapłata albo – przy braku zapłaty – nie później niż 30. dnia od wykonania usługi (w całości lub w części). Pamiętaj jednak, że faktura taka nie może być wystawiona wcześniej niż 30 dni przed powstaniem tego obowiązku. A zatem – jeśli podstawą wystawienia nie jest otrzymanie zapłaty – najwcześniej możesz ją wystawić w dniu odebrania przez klienta usługi. Natomiast wcześniej (przed wykonaniem) możesz wystawić ją tylko, jeżeli nastąpiła zapłata.
Przy okazji chciałabym wyjaśnić ci jeszcze jedną kwestię. Może nie dotyczy ona bezpośrednio ciebie w tym momencie, ale może się przecież zdarzyć. Chodzi o kompensaty, czyli „bezgotówkowe” rozliczenie wzajemnych należności. Kompensata jest – z tego punktu widzenia – taką samą zapłatą, jak gdyby była dokonywana gotówką czy przelewem. A zatem termin dokonania kompensaty może być ściśle związany z koniecznością ujęcia sprzedaży w ewidencji VAT. Czyli – zgodnie z tym co wcześniej pisałam – stanie się tak, jeśli nastąpi ona przed upływem 30 dni od wykonania usługi. Kompensata będzie więc decydować o momencie powstania obowiązku podatkowego tylko jeśli zostanie dokonana w tym czasie. Po przekroczeniu tego terminu musisz przyjąć za moment powstania obowiązku podatkowego upływ 30 dnia. Pamiętaj, że decyduje tu moment faktycznego skompensowania należności a nie termin, który wskazałeś w fakturze (bo mogłeś np. określić go na 60 dni).
Nie ma jeszcze komentarzy.