Bilans otwarcia, bilans zamknięcia oraz bilans publikacyjny

Ze względu na spełniane funkcje możemy wyróżnić dwa podstawowe rodzaje bilansu: otwarcia oraz zamknięcia. Bilans zamknięcia sporządzany jest na koniec pewnego okresu sprawozdawczego lub np. w momencie likwidacji działalności. Stanowi on podstawę zamknięci ksiąg za dany rok obrotowy, a tym samym stanowi źródło oceny funkcjonowania firmy w danym okresie, podstawę rozliczania należności podatkowych oraz dokonania podziału zysku.

Specyficznym przypadkiem bilansu zamknięcia jest wspomniany bilans likwidacyjny sporządzany w przypadku upadłości firmy. Stanowi podstawę ustalenia wielkości masy upadłościowej służącej ustaleniu rozliczeniu majątku między wierzycieli oraz ewentualnie wspólników spółki.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Amortyzacja i minimalny okres używania

Kolejnym ważnym kryterium, które również w pewnym sensie może budzić wątpliwości, jest przewidywany, minimum roczny, okres używania. Z przepisu tego wynika, że decyzja odnośnie okresu użytkowania pozostawiona jest tobie.

Zgodnie z definicją podatkową środkiem trwałym może być tylko rzecz o okresie używania dłuższym niż roczny, wszystkie inne przedmioty (maszyny, urządzenia) możesz bezpośrednio zaliczyć w koszty. Problem może pojawić się w przypadku zakupu urządzenia, które początkowo przewidujesz użytkować krócej niż rok, ale okaże się, że używasz go dłużej niż początkowo zakładałeś.

Czytaj dalej →

Środki trwałe  . 2

Zapisy w bilansie firmy

Mam nadzieję, że pamiętasz jeszcze, iż księgowość od wielu stuleci opiera się o tzw. zasadę podwójnego zapisu wymagającą aby każde zdarzenie gospodarcze ujęte było na dwóch kontach księgowych po różnych jego stronach i w tej samej kwocie.

Zasada ta powoduje, iż możemy wyróżnić jedynie cztery rodzaje operacji gospodarczych ze względu na rodzaj powodowanych zmian w rubrykach bilansu, a są to mianowicie operacje:

  • zmniejszające sumę aktywów i pasywów bilansu,
  • zwiększające sumę aktywów i pasywów bilansu,
  • zmniejszające jedną pozycję aktywów a zwiększające inną pozycję aktywów,
  • zmniejszające jedną pozycję pasywów a zwiększające inną pozycję pasywów.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Amortyzacja przedmiotów używanych do celów prywatnych

Aby rzecz została uznana za środek trwały i w związku z tym byś mógł skorzystać z prawa do odpisów amortyzacyjnych,  musi ona być wykorzystywana w firmie czy mówiąc inaczej – dla celów twojej działalności gospodarczej.

Nie powinieneś mieć problemów z klasyfikacją specjalistycznych maszyn i urządzeń, ale problem pojawić się może (problem dowodowy w postępowaniu z urzędem skarbowym) w przypadku rzeczy, które możesz jednocześnie wykorzystywać dla własnych, prywatnych celów. W takich przypadkach, każdorazowo (jeśli prowadzisz np. firmę w mieszkaniu) będziesz musiał udowodnić, że sprzęty, które amortyzujesz są ci przede wszystkim niezbędne w działalności.

Czytaj dalej →

Środki trwałe  . 0

Specyfika bilansu firmy

Bilans jest częścią sprawozdania finansowego, który wykazuje stan posiadanych środków na dany moment, zwany momentem bilansowym. Pewnie się zastanawiasz dlaczego na dany moment? Dlaczego nie można pozwolić sobie na prowadzenie bilansu w czasie rzeczywistym?

Otóż wynika to z trudności dokonania takich rozliczeń. Gdyby w przedsiębiorstwie zachodziło jedynie kilka operacji dziennie i wszystkie dokumenty trafiałyby „od razu” do księgowości pewnie można byłoby tak zrobić, chociaż efekt tego działania w stosunku do nakładów pewnie byłby marny.

Czytaj dalej →

Rachunkowość zarządcza  . 0

Względy psychologiczne outsourcingu usług księgowych

Często problemem we wdrożeniu koncepcji outsourcingowych są też względy psychologiczne. Zlecenie niektórych działań na zewnątrz firmy będzie skutkowało reorganizacją wewnętrzną firmy. Zmienią się niektóre procedury oraz struktura organizacyjna, konieczne będą zwolnienia pracowników.

Według badań zarówno pracownicy wyższego, jak i niższego szczebla nie lubią zmian, a już na pewno nie lubią takich, które łączą się ze zwolnieniami. To może zaś rzutować na efektywność całego przedsięwzięcia. Bo jeżeli współpraca między zleceniobiorcą a twoimi pracownikami nie będzie się układać to jej efekty z natury rzeczy muszą być marne.

Czytaj dalej →

Inne  . 0

Czy można amortyzować rzeczy niekompletne?

Kolejne kryterium klasyfikacji środka trwałego to kompletność i zdatność do użytku w dniu przyjęcia środka do używania – oznacza to, że absolutnie nie możesz amortyzować rzeczy niekompletnych lub uszkodzonych zanim ich nie doprowadzisz do funkcjonalności.

Przykładowo jeśli zakupisz sprzęt komputerowy bez oprogramowania niezbędnego do korzystania z tego sprzętu, nie możesz rozpocząć amortyzacji dopóki się w to oprogramowanie nie zaopatrzysz i nie zainstalujesz go na komputerze. Czytaj dalej →

Środki trwałe  . 0

Własność w amortyzacji

Własność lub współwłasność oznacza, że tylko rzeczy lub prawa, które w całości lub części należą do ciebie możesz traktować jak środki trwałe.

Na przykład:

–  jeśli w prowadzeniu działalności używasz pożyczonego (na podstawie umowy użyczenia) samochodu, to wydatki związane z jego eksploatacją będą kosztem uzyskania przychodu (zgodnie z prowadzoną ewidencją  przebiegu pojazdu), ale samego pojazdu  nie możesz amortyzować tj. koszty jego amortyzacji nie będą twoim kosztem w sensie prawa podatkowego, a to dlatego , że samochód nie jest twoją własnością. Jednym słowem, to nie fakt posiadania czy dysponowania przedmiotem jest kryterium decydującym, a jego własność;

Czytaj dalej →

Inne  . 0

Zaprojektowane przez Klienter.pl

POBIERZ niezbędnik dla przedsiębiorców na temat prawa podatkowego ZA DARMO
x


Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *

Uzyskaj natychmiastowy dostęp!