„Nigdy się nie zniechęcam, ponieważ każde odrzucenie niewłaściwej próby stanowi kolejny krok naprzód.”

Thomas Alva Edison

Kontrola jest ostatnia fazą procesu zarządzania, której następstwem powinno być udoskonalenie całego cyklu w wyniku przeprowadzanej analizy jej rezultatów. Zgodnie z koncepcją tzw. cyklu Deminga powinna być końcem i początkiem każdego procesu. U podstaw tego założenia leży koncepcja zarządzania poprzez jakość (TQM).

Efekty kontroli są różne w zależności od tego z jakim rodzajem kontroli mamy do czynienia. W zależności od częstotliwości, okresu, podmiotu wykonującego, miejsca kontroli czy też etapu działalności przedsiębiorstwa stosuje się różne jej narzędzia i metody, a także można oczekiwać innych jej rezultatów.

Najczęściej mamy do czynienia z kontrolą bieżącą, nazywaną operacyjną. Stosowana jest ona na co dzień i obejmuje kontrolę mierników rynkowych firmy oraz badania produktów, rynków, czy też kanałów dystrybucji firmy.

Inaczej będzie wyglądać kontrola w firmie młodej, dopiero rozwijającej się, a inaczej w stabilnej firmie z  wieloletnią tradycją i ustaloną pozycją rynkową.

Sposób kontroli różni się również w zależności od tego jakiej komórki wewnętrznej przedsiębiorstwa dotyczy. Inaczej będzie wyglądać kontrola produkcji, a inaczej działu finansowego czy marketingu. Użyte zostaną inne narzędzia, różny będzie jej sposób i dokładność. Przykładowo w pewnych przypadkach nie ma potrzeby wychodzić poza kontrolę pośrednią, czyli kontrolę poprzez wyniki. W innych przypadkach konieczna będzie kontrola bezpośrednia, czyli kontrola procesu.

Gdzie tutaj jest controling?

Wszystkie wymienione działania są zadaniami controlingu, a dokładniej częścią jego zadań. Kontroler nie tylko gromadzi informacje. Jego obowiązkiem jest również ich przetworzenie, zestawienie oraz czytelna ich prezentacja w celu podjęcia optymalnej decyzji.

Controling wprowadza system planowania, kontrolowania i kierowania zorientowany na osiągnięcie określonych wyników. Jest wykorzystywany w celu opracowywania planów operacyjnych, strategicznych, przeprowadzania kontroli wyników czy wprowadzania czynności sterujących. Spełnia więc on funkcje pomocniczą, doradczą, dla wdrażającego go właściciela firmy.

POBIERZ niezbędnik dla przedsiębiorców na temat prawa podatkowego ZA DARMO
x


Wpisz Imię: *
Wpisz Email: *

Uzyskaj natychmiastowy dostęp!